For at kunne arbejde med emnet sundhed og kunne vurdere alle de mange forskellige terapiformer, klassiske såvel som alternative, er det nødvendigt at have adgang til en tilsvarende forståelse for mennesket. De mange fænomener, som mennesket står over for og konfronteres med, skal kunne inddeles efter deres betydning og dermed få deres plads.
Derudover har det stor betydning for det søgende menneske, at vedkommende ved, på hvilket niveau af sin væren, diverse funktionsforstyrrelser findes, f.eks. blokeringer, komplikationer, forvirring, påført tvang, indre kompulsivitet, eller hvilke begrænsende faktorer, vedkommende i øvrigt oplever i sit liv. Det er også nødvendigt at have orientering, da det skal være klart, på hvilket område de enkelte interventioner, iværksætter de trufne foranstaltninger. Herudfra viser det sig, om de kan have varig succes, eller om de kun er egnede til at lindre lidelser.
Hvis indsatsen fokuseres netop der, hvor problemet ligger, er der udsigt til varig afhjælpning. Men hvis de behandles eller bearbejdes på et ikke kompetent niveau, bliver indsatsen besværlig eller bringer kun kort tids lindring. Dette kan anskueliggøres med simpel grafik. Det er imidlertid ikke muligt at diskutere emnet detaljeret, kun kort og udførligt.
De syv niveauer i den menneskelige natur
Illustrationen har begrænsninger, som ved enhver anden billelig skildring. Det skal først og fremmest understreges, at størrelsen af de enkelte områder ikke siger noget om deres samlede vurdering. De enkelte områder er egentlig så tæt sammenvævede og gennemtrænger hinanden så meget, at de danner en helhed. Den separate illustration gør det muligt at uddybe de enkelte niveauer, der er nævnt i grafikken. Man bør dog aldrig miste den samlede kontekst af syne.
Tallet syv kan ved en nærmere betragtning både indskrænkes og udvides ubegrænset. Dette tal har stor betydning pga. mystikken, der omgærder det og anvendes derfor til at illustrere de vigtigste niveauer i mennesket.
De enkelte niveauer har hver især en vis selvbevægelighed, de lever ganske enkelt deres eget liv, men er afstemt efter hinanden og indgår i et meget sensibelt sammenspil. Hos mennesket optræder helbredsforstyrrelser, der udelukkende opstår ved, at den gensidige udveksling mellem de pågældende niveauer blokeres. Så er det nødvendigt at betragte alle niveauer som værdifulde og ikke regne nogen af dem for mindre værdifulde. Alle områder af den menneskelige natur er værdifulde, alene af den grund, at de eksisterer.
Hvis vi går ud fra, at mennesket helt igennem er en værdifuld skabning, skal vi også undlade at dømme, opgradere eller devaluere - eller enddog undertrykke - hele eller dele af vores væren. Ud fra bestræbelsen på at ane den helhed og visdom, der ligger til grund for skabelsen, kan mennesket i sin dybe indsigt - med årvågenhed og undren - forme sit liv og blive en velsignelse for sig selv og de mange.
Alle niveauer har stor betydning, især de kropslige, der af historiske årsager altid respekteres og fremhæves for lidt. Men de er hovedforudsætningen for, at vi overhovedet kan handle og forme i denne verden. Derfor er selve kroppen som det materielle grundlag for vores nuværende liv et stort ansvar. Det er vigtigt at opfylde kroppens behov og drage samvittighedsfuld omsorg for den uden af den grund af forfalde til kropsokkultisme. Herefter vil kroppen ses isoleret og ikke indlejret i andre niveauer, som den konstant interagerer med i udveksling og samspil.
Kroppens niveau er vel udforsket og tilgængeligt. Den er på sin side forenet i et væld af forskellige niveauer, begyndende med de hårde knogler, over de stramme ledbånd og sener, de blødere muskler og kirtler, de bløde væv, samt endelig væskerne. Princippet om det grovere til det fine er konsekvent til stede på alle niveauer! På det kropslige plan viser det sig som forandring fra det fysisk tættere til det tyndere. Indvirkning på kroppen har specielt de fysiske forhold i verden, f.eks. klimaet, kosten, skiftet fra nat til dag osv. Også alle kemiske stoffer, som kroppen optager, påvirker kroppen intenst.
Følelsesplanet er ikke længere så tilgængeligt for mennesker i vores kulturkreds, fordi vi i vores livsstil som udgangspunkt har vænnet os til at undertrykke følelser. Frem for alt har vi kun ringe adgang til de dybere niveauer i sindet. Med den unaturlige opdragelse, der er så fremherskende i vores såkaldte "civiliserede" verden, falder det os som mennesker meget svært at opbygge vores egen følelseskultur, der er afstemt efter vores egne følelser. Der er meget mere tale om påtagede og tillærte følelser. Det har ofte være nødvendigt at give afkald på egne følelser i den tidlige barndom. På det fysiske plan svarer følelser til de stoffer og substanser, som frigives fra kirtlerne. De store kirtler er også sæde for betydningsfulde energicentre, hvilket fører os til det næste niveau.
Energiplanet er meget omdiskuteret i naturvidenskaben, fordi det de fineste strukturer ikke kan måles med instrumenter. De omfatter energicentrene, som i Asien er betegnet som chakraer, meridianer og akupunkturpunkter. Dette niveau relaterer meget til folks vejrfølsomhed, fordi vejrændringer også ændrer jordens magnetfelt. Månefaserne har også indflydelse her, hvilket mange mennesker der kan bekræfte via deres lidelser. Bemærkelsesværdig er i den forbindelse påvirkningerne fra jordens energistråler, de såkaldte ”jordstråler”, de elektromagnetiske påvirkninger som elektrosmog og spejlenes tilbagespejling.
Farveplanet har væsentlig større indflydelse på mennesket, end antaget. I menneskets energicentre (chakraerne) er der overvægt af bestemte farver, f.eks. lyseblå, som er det kommunikative center på halsen. Disse farvede bestanddele af mennesket afhænger stærkt af omgivelserne. Således opstår de fleste sygdomme årstidsbestemt, når der i naturen ikke findes nogen, eller kun få farver. Dette sker først og fremmes i tiden efter, sneen er smeltet om foråret, hvor det tager lang tid, inden farverne kommer igen i naturen for senere at forsvinde igen med efterårets komme.
Om vinteren brydes solstrålingen af sneen, og udbuddet af farver til mennesket er givet. Hvis sneen udebliver, bryder de kendte epedimier ud, især influenza-epedimierne.
Bevidsthedsplanet er vel det mest uddannede og dermed det mest dominerende niveau. Det indre liv forekommer til tider reduceret på dette niveau. Bevidsthedsplanet indeholder bevidstheden, fornuften, logikken, forstanden, tankerne, samvittigheden, hukommelsen, abstraktionerne, meningen og intentionerne. Meget ofte lever mennesker deres liv på bevidsthedsplanet og mener så, at de er åndelige. Den fremherskende tænkefunktion er vel rodfæstet i citatet, der indledte rationalismens epoke. Det stammer fra René Descartes og lyder: ”Jeg tænker, altså er jeg!“ (Cogito, ergo sum.) I denne ensidige betragtning af menneskets eksistens ringeagtes følelserne og sansningen.[2]
Karakterplanet er selve den muld, som tankerne vokser og trives i, afhængigt af deres natur. Hvis dets struktur og handlingsmodeller og selvforståelsen er fyldt med billeder af tillid til livet, vækkes positive og livsbekræftende tanker til live. Dette skaber få blokeringer for livet, der forbliver i frit flow med få friktionstab.
Hvis en person gennem en belastende opvækst, der er fyldt af billeder om livet som en trussel, kommer alle vedkommendes tanker til at dreje sig om at overvinde de formodede farer. Så fanges han i en ond cirkel, som er svær slippe af med. Han afslører allerede et anstrøg af kompulsivitet, som er meget livsbegrænsende. Disse ensidige livsholdninger bruger adskillige bestemte karakteristiske mineralstoffer, som gennemgås udførligt i beskrivelsen af de enkelte mineraler.
Det åndelige plan er det dybeste fundament i mennesket. Det er det nærmeste, mennesket kommer skaberen. Det er skabt af ham, men ikke sig selv, for ellers ville evnen til dialog ikke være til stede. Udtrykt på en anden måde: Ellers kunne mennesket ikke ytre sig til det væsen, hun skylder sin eksistens. Derudover ville det ikke være muligt at tiltale mennesket på denne måde: ”Jeg har kaldt dig ved navn“.
For betyder det åndelige plan ”Person“[3], for Peter Schellenbaum og andre ”det sande selv“, for Carl Rogers er det den ”organismiske bevidsthed“, for Johannes Tauler ”årsagen“ til Theresa von Avila’s den ”indre borg” og for den store mystiker, Meister Eckhart, er det ”gnisten“.
Hvis man betragter de enkelte muligheder for intervention ved mennesker nærmere, er det muligt. på basis af det menneskelige image, at sige, hvilket niveau de antager.
§ Kropsplan: Foranstaltninger på ernæringsområdet,
§ Kropsplan: Mineralstoffer,
§ Kropsligt og følelsesmæssigt plan: Helende urter og téer,
§ Kropsplan: Næringsstoffer
§ Kropsligt (evt. energimæssigt) plan: Massage
§ Kropsligt (evt. energimæssigt) plan: Osteopati
§ Energiplanet: akupunktur
§ Energiplanet: Bioresonansmetoden,
§ Følelsesplanet og farveplanet: Blomstteressens ifølge Dr. Bach
§ Følelsesplanet: Aromastoffer
§ Kropsplan: Lavpotenser i homøopatien,
§ Energiplanet: mideterpotenser inden for homøopatien
§ Karakterplanet: Højpotenser inden for homøopatien
§ Farveplanet: Farveterapi,
§ Energi- og farveplanet: Ædelsten
§ Karakterplanet og bevidsthedsplanet: forskellige slags psykoterapi,
§ Personplanet: spirituelle elementer (meditiation, bøn, …)
§ generelle interventioner: Musikterapi, alexanderteknik
Det er også i allerhøjeste grad nødvendit at finde ud af, hvor forstyrrelsen, der skal kurreres, befinder sig.
Der er vel en vis virkning af interventioner på andre planer, men ingen automatik eller sågar en mekanisk bevægelse som i tandhjulene i et urværk. Ved alvorlige sundhedsbelastninger er det nødvendigt at gribe ind på flere niveauer.
Et soveleje uden strålingseksponering vil ikke nødvendigvis genoprette den tabte sundhed, hvis den sundhedsskadelige ernæring opretholdes.
Hvis en person ligger på en energibelastet soveplads, vil vedkommende ikke føle lindring af en sund kost.
Hvis man oplever store spændinger i kroppen som følge af angst, som skyldes mangel på Calcium Phosphoricum nr. 2, mindskes mangeltilstanden, hvis nævnte stof indtages, og der indtræffer en aflastning, men nedbrydningen af den karakteristiske tvangsmæssige binding til bestemte indre billeder skal bearbejdes af mennesket selv på det personlige plan.
Energimæssig diganoseproces, f.eks. varierede ”Kirlian Teknikker” eller bio-resonansmetoden, har mindre udsagskraft i forhold til det kropslige eller karakterplanet.
Eksempel: En alternativ læge havde afsagt diagnosen kræft til en af sine patienter ved hjælp af Kirlian fotografiet. Derudover lod hun sig undersøge med de bedste medicinske metoder, hvorved der ikke kunne påvises noget som helst væv af denne art. Belastningen blev først noteret på energiplanet, og der var stadig rigelige muligheder for at afværge indflydelse på kropsplanet. Her ser man, hvor vigtigt det er at kunne skelne mellem og kontrollere, hvilket plan belastningerne ligger på, og hvordan en passende intervention planlægges og iværksættes.
Mineralstoffer ifølge Dr. Schüßler virker på det kropslige niveau og påvirker stærkt det følelsesmæssige plan.
[1] Fra manuskriptet: Feichtinger, Thomas: De søgende mennesker - Opbrud til det tredje årtusind
[2] Lige så godt kunne formuleres:
”Jeg føler, altså er jeg!“ eller ”Jeg fornemmer, altså er jeg!“
Som udgangspunkt er ingen begrundelse, retfærdiggørelse eller forklaring nødvendig om ens egen eksistens. Det rækker, at den er til. Faktisk udtrykker en sætning, som skal retfærdiggøre ens egen eksistens, at selvopfattelsen bliver udsat for mistro. Opfattelsen selvet, opfattelsen af ens eget liv, er forudsætningen for en tillid til ens egen verden. Mistilliden og fornemmelsen af egenværdien er indbyrdes afhængige.
[3] Viktor Frankl, grundlæggeren af logogerapien og eksistensanalysen, betragter karakteren og selvet som noget blivende. Denne karakter konfronterer menneskert som person og begynder at diskutere med ham. Det er derfor ikke afgørende, hvad mennesket konfronterer i sit eget indre, hvad vedkommende når frem til på grund af indflydelse fra ”opdragelse”, eller hvad han konkluderer ud fra det. Et menneske med en rigid, måske stivnet karakter er ikke nogen personlighed. Den opstår altid i den kontinuerlige, levende proces med uoverensstemmelser omkring, som foregår og opleves. ”Mennesket har karakter, er person og bliver til personlighed!“ (Viktor Frankl)